Вчіть дітей спілкуватися
Бути разом
Дорогі батьки!
Ви - перші та найважливіші вчителя вашої дитини. Перша школа - Ваш будинок - матиме величезний вплив на те, що він буде вважати важливим у житті, на формування його системи цінностей. Дві речі Ви можете подарувати своїй дитині на все життя:
одна - коріння,
а інша - крила.
Скільки б ми не прожили, ми все одно постійно повертаємося до досвіду дитинства - до життя в сім'ї: навіть сивочолий ветеран продовжує посилатися на "те, чого вчила мене моя мати", "те, що показав мені батько", "те, чого мене вчили вдома". Цікаво, що й люди, які досягли успіху в житті, відзначають значимість того, що дається дитині батьками.
"Роки чудес" - так називають дослідники пер-перші п'ять років життя дитини. Що закладається в цей час емоційне ставлення до життя і людей і наявність або відсутність стимулів до інтелектуального розвитку залишають незгладимий слід на всьому подальшому поведінці і способі мислення людини. Уміння говорити, слухати, користуватися мовою також належить до числа речей, які дитина, що живе серед людей, осягає дуже рано. І перш ніж почати читати, він повинен достатньо оволодіти мовними навичками, умінням слухати і говорити.
Протягом цих перших років видаються дуже метушливі дні, і батьки будуть дивуватися: "Де тут взяти час, щоб ще чогось вчити?!" Але не слід забувати, що навіть рівний, заспокійливий тон в ситуаціях розбитих колін, набитих шишок, роздратування дорослих може послужити основою формування особистості, зміцнити зв'язки між дітьми і батьками, і сприяти виробленню позитивного ставлення, здатності сприймати те, чого навчають батько і мати.
Поради батькам
РОБИТИ ЧИ НЕ РОБИТИ?
Робіть!
* Радійте Вашому малюкові.
* Займаючись прибиранням або приготуванням обіду, наспівуйте що-небудь.
* Коли малюк може Вас чути, говоріть вголос самі з собою.
* Якщо Ви побачили, що дитина щось робить, почніть "паралельний розмова" (коментуйте його дії).
* Розмовляйте з дитиною турботливим, заспокійливим, підбадьорюючим тоном.
* Коли дитина з Вами розмовляє, слухайте його співчутливо і уважно.
* Установіть чіткі та жорсткі вимоги до дитини.
* Говоріть з малюком короткими фразами.
* У розмові з дитиною називайте як можна більше предметів.
* Ваші пояснення повинні бути простими та зрозумілими.
* Говоріть повільно.
* Будьте терплячі.
* Спочатку запитуйте "що"; "чому" запитайте, коли малюк підросте.
* Щодня читайте дитині.
* Заохочуйте в дитини прагнення ставити запитання.
* Не скупіться на нагороду: похвалу чи поцілунок.
* Заохочуйте цікавість та уяву Вашої дитини.
* Заохочуйте ігри з іншими дітьми.
* Дбайте про те, щоб у дитини були нові враження, про які він міг би розповідати.
* Намагайтеся, щоб дитина разом з Вами готував обід, гуляйте з ним, грайте, ліпіть "пасочки з піску, нехай він допоможе Вам пересаджувати квіти, вішати полки.
* Придбайте платівки чи касети із записами улюблених пісеньок, віршів і казок дитини: нехай він слухає їх знову і знову.
* Допоможіть дитині вивчити його ім'я і прізвище.
* Якщо дитина почала щось колекціонувати - кораблики, машинки, кришки від пляшок - або у нього з'явилося хобі, займіться цим разом з ним; взагалі, намагайтесь проявляти інтерес до того, що йому подобається робити.
* Відвідуйте спеціальні групи для батьків з дітьми в дитячих музеях, навчальних центрах, бібліотеках, які знаходяться по сусідству школах.
* Регулярно водіть дитину в бібліотеку.
* Будьте прикладом для малюка: нехай він бачить, яке задоволення Ви отримуєте від читання газет, журналів, книг.
* Не втрачайте почуття гумору.
* Грайте з дитиною в різні ігри.
* Проблеми батьків і дітей не існує там, де батьки і діти дружать і чимось займаються разом.
Не робіть!
* Не переривайте дитину, не кажіть, що Ви все зрозуміли, не відвертайтесь, поки дитина не закінчила розповідати, - іншими словами, не дайте їй запідозрити, що Вас мало цікавить те, про що він говорить.
* Не ставте забагато запитань.
* Не примушуйте дитину робити те, до чого він не готовий.
* Не примушуйте дитину робити що-небудь, якщо він крутиться, втомився, засмучений; займіться чимось іншим.
* Не вимагайте відразу занадто багато чого: пройде чимало часу, перш ніж малюк звикне самостійно прибирати свої іграшки або приводити в порядок кімнату.
* Не слід постійно виправляти дитину, повторюючи: "Не так! Перероби це".
* Не кажіть: "Ні, вона не червона". Краще сказати просто: "Вона синя".
* Не треба критикувати дитину навіть з оку на око; тим більше не слід цього робити у присутності інших людей.
* Не треба встановлювати для дитини багато правил: вона перестане звертати на Вас увагу.
* Не перестарайтеся, доставляючи дитині занадто багато стимулів або вражень: іграшок, поїздок і т. д.
* Не очікуйте від дитини дошкільного віку
розуміння:
всіх логічних зв'язків;
всіх Ваших почуттів ("Мама втомилася");
абстрактних міркувань і пояснень.
* Не виявляйте підвищеного занепокоєння з приводу кожної зміни в дитині: невеликого просування вперед або, навпаки, деякого регресу.
* Не порівнюйте малюка з жодними іншими дітьми: ні з його братом чи сестрою, ні з сусідськими хлопцями, ні з його приятелями