Що таке "булінг"

та чому про нього треба знати

всім батькам

Що таке “булінг” та чому про нього треба знати всім батькам!

Булінг – це відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався з цим явищем у дитинстві. Під терміном “булінг”, пояснюють працівники соціальних служб для сім’ї, молоді та дітей,  – це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.

Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються. Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.

Як зрозуміти, що дитина є жертвою булінгу

Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти до школи або ж можуть плакати, вигадувати хворобу у шкільні дні.

Вони не беруть участь у спільній класній діяльності, соціальних заходах.

Часто у дитини змінюється поведінка: вона усамітнюється, поводить себе незвичайно.

Дитина починає губити гроші або речі, приходить додому у порваному одязі чи з поламаними речами. Коли ви її запитуєте, що трапилося – не можуть реалістичо пояснити.

Може почати говорити про те, що кине школу, пропускає заходи, в яких приймають участь інші учні.

Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.

Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.

Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.

Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.

Скільки дітей страждають від булінгу

За статистикою, 80% українських дітей піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюючи цього. В усіх соціальних системах завжди є лідер, середня група і так званий «вигнанець». У початковій школі діти ще не займаються жорстким булінгом, але вже можуть бути непривітними до інших. Щойно вчитель починає вибудовувати систему конкуренції та пріоритетів — діти починають один одного травити. А справжній булінг почнеться у середній школі — з 10-11 років — вік входження у підліткову кризу.

Обов’язок шкільного психолога, вчителя — виявити лідера, схильного ініціювати цькування інших проводити, вести з ним дружні бесіди, виробляючи толерантність.

Чому діти стають жертвами булінгу

Психологи визначають декілька основних причин:

Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.

Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти – нещасна, хвора, росте без батька…Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.

Атмосфера в класі. Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.

Булінг в цифрах

За дослідженнями UNISEF40% дітей ні з ким, зокрема і з батьками, не діляться своїми проблемами. Сором’язливі та спокійні діти стають жертвами булінгу вдвічі частіше за однолітків, які відкриті до спілкування. Більшість дітей ображають за те, що вони одягнуті не так, як інші, говорять або поводяться не так, як основна група.
44% дітей, якщо стають свідками булінгу, просто спостерігають, оскільки бояться за себе.

 

Що робити батькам

У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.

 Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.

Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.

 Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.

 Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.

Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).

 Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.

Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.

Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.

Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.

 Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.

Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.

Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

 

Як допомогти дитині-агресору

Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу. Якщо ваша дитина – агресор, радимо:

 Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з’ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що “всі так роблять”, або “він заслуговує на це”.

Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.

 Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як “хлопчики завжди будуть хлопчиками” або “глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства”.

 Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.

Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.

Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.

Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв’язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.

Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.

Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.

Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.

 

Чому важливо вчасно відреагувати

Булінг впливає на всіх, хто бере в ньому участь або спостерігає, та має деструктивні наслідки в майбутньому житті.

Ті, хто піддаються булінгу:

- втрачають відчуття емоційної та фізичної безпеки, довіри до місця, у якому мають перебувати щодня;

- відчувають безпорадність і страх від постійної загрози. Булінг провокує тривожні та депресивні розлади, пригнічує імунітет, що підвищує вразливість до різних захворювань;

- втрачають повагу до себе. Страхи та невпевненість руйнують здатність до формування та підтримки стосунків з однолітками, що призводить до відчуття самотності;

- втрачають інтерес до різних форм активності та не можуть нормально навчатися. У деяких випадках можна простежити зв’язок між потерпанням від булінгу та розладами харчуванням (анорексії та булімії), емоційної сфери (депресіями та суїцидальною поведінкою).

Ті, хто булять:

- частіше за інших потрапляють у ситуації, де проявляється насилля та порушуються закони;

- частіше беруть участь у бійках, причетні у вандалізмі, залучаються до ранніх статевих стосунків, мають досвід вживання алкоголю та наркотичних речовин.

Ті, хто вимушені спостерігати:

- часто страждають від відчуття безпорадності, етичного конфлікту: втрутитись у ситуацію булінгу чи ж залишитись осторонь;

- потерпають від депресивних станів чи перезбудження, намагаються менше відвідувати школу.

 

Навіть поодинокий випадок булінгу залишає глибокий емоційний слід, що робить проблему найпоширенішою причиною звернень до дитячого психолога.

 

 


Протидія булінгу


Однією з найбільш актуальних проблем насьогодні є цькування (булінг) серед дітей. Прийняття 18 грудня  2018 року Верховною Радою України Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (законопроект № 8584) несе за собою ряд змін у вирішенні вищеназваної проблеми. Так, нарешті законодавчо визначено поняття булінг, внесено зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення України та ряду Законів України. Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві. У тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

– систематичність (повторюваність) діяння;

– наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

– дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Адміністративна відповідальність за булінг

Відтепер такі дії вважаються правопорушенням і тягнуть за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (наразі це – 850-1700 грн.) або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 1700-3400 грн. або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Слід зазначити, що за правопорушення дітей до 16 років несуть відповідальність їхні батьки. За свої дії громадяни від 16 років несуть відповідальність особисто. Також передбачено і відповідальність за приховування випадків булінгу, а це 850-1700 грн. або виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку.

Права та обов’язки здобувачів освіти

У закладах освіти мають захищати дітей під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, булінгу (цькування), приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам.

На отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг матимуть право:

– особи, які постраждала від булінгу (цькування),

– особи, які стали свідком боулінгу,

– особи, які вчинили булінг (цькування).

При цьому здобувачі освіти зокрема зобов’язані:

– поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

– відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;

– повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно них, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

Права та обов’язки освітян

Педагогічним працівникам та керівникам закладів освіти слід уважно ставитись до всіх випадків булінгу, повідомляти про них, уважно розглядати заяви, забезпечувати вжиття заходів щодо протидії булінгу, розробляти плани, публікувати їх на сайтах і вчасно інформувати органи Національної поліції та службу у справах дітейпро випадки булінгу. В іншому випадку передбачена адміністративна відповідальність за приховування таких ситуацій.

Керівник закладу освіти має забезпечувати створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), він також:

– розглядатиме заяви про випадки булінгу (цькування): здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування;

– скликатиме засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживатиме відповідних заходів реагування;

– забезпечуватиме виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).

Права та обов’язки педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу також розширились. Відтепер вони також мають право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю і зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

В Україні діє національна дитяча гаряча лінія (з 12.00 до 16.00)

116 111 або 0-800-500-225.

Адміністрація Сумського ЗДО № 27 "Світанок"

висловлює подяку батькам вихованців за активну участь у освітній діяльності та допомогу в організації розвивального середовища (проведення ремонтних робіт у групах та облаштування території закладу, створення затишку та комфорту для дітей у групових приміщеннях, виготовлення ігрового обладнання) а саме: 

Група  ранього віку «Малючок»

    Едель Ірині Олександрівніза організацію ремонтних робіт у груповому та спальному приміщенні; забезпеченні дошкільнят канцелярським приладдям та  іграшками. 

    Філковій Вікторії Миколаївні - участь у ремонтних роботах групового та спального приміщення.

    Колісник Оксані Сергіївні, яка допомагала у придбанні, доставці та реконструкції меблів для групи.

    Сороці Катерині Іванівні -  за виготовлення куточка усамітнення.

    Шутько Ірині Олександрівні  - за участь у конкурсах, акціях, виставках.  

 

Група раннього віку «Дзвіночок»

    Сухоставець Тетяні Сергіївні, Майдан Катерині Юріївні  за участь у прикрашанні групового приміщення до свят;

    Величко Ганні Романівні, Кривомаз Наталії Сергіївні, Самотой Наталії Олександрівні  за  участь у виставках, акціях, конкурсах, благодійнії ярмарці;

Коряковій Катерині Володимирівні - за придбання та пошиття штор;

Котельник Альоні Юріївні  за допомогу у придбанні  матеріалів для  виготовлення  дидактичних ігор;

Самотой Наталії Олександрівні, за благоустрій території дитячого майданчика (висаджування квітів на клумбі) .

 

Група молодшого дошкільного віку «Сонечко»

Родині Коваленко Станіславу Івановичу та Марині Віталіївні - за вагомий внесок у благоустрій групи та садочка;

 Гудемчук Оксані Ігорівні - за активну участь в оформленні групи до свят та виставках дитячих поробок;

  Поповій Юлії Миколаївні, Протас Ксенії Вікторівні, Береговій Вікторії Олегівні - за активну участь у освітній діяльності  групи;

     Батьківському комітету: Конпанцовій Тетяні Вікторівні, Майдан Марині Євгеніївні, Руденко Тетяні Сергіївні - за підтримку в організації освітнього процесу.

 

        Група молодшого дошкільного віку «Капітошка»

Замченко Світлані Павлівні (бабуся) та Олександру Васильовичу (дідусь), нашим креативним дизайнерам, за оформлення чудової альпійської гірки  на майданчику та центральній алеї, за подаровані садово-паркові скульптури та різноманітні багаторічні квіти.

Колісник Оксані Сергіївні  за вагомий внесок у благоустрій групи та території садочка

Клоповим Юлії Володимирівні та Андрію Олександровичу,

Чепель Ганні Миколаївні,

Ковернік Анні Ігорівні,

Косьяненко Олені Олександрівні,

Гавриш Олені Іванівні,

Кочурі Наталії Іванівні,

Голопьоровій Наталії  Олександрівні, за вагомий внесок по благоустрою групи та території садочка,  фарбування обладнання майданчика, активну участь в оформленні групи до свят, виставок поробок, колажів.

 

                       Група середнього дошкільного віку «Бджілка»

  Високо цінує батьківську підтримку та висловлює щирі слова подяки всім батькам:

- за участь у ремонті групового приміщення,

-  небайдуже ставлення до життя групи.

  За поміч у фарбуванні обладнання на ігровому майданчику дякуємо :

Манченко Дарї  Олександрівні

Наливайченко Наталії Юріївні

Неліні Ірині Сергіївні

Сербіні Валентині Василівні

Сидорі Лідії  Миколаївні

Феденко Ганні Василівні

За заміну лавочки та поверхні пісочниці Литвину Анатолію Івановичу (дідусь)

За активну участь у  житті групи (участь у виставках, конкурсах, ярмарці)

 Кузьменко Наталії Миколаївні

Феденко Ганні Василівнії

Денисові Світлані Сергіївні

Влізько Людмила Володимирівна

Корякову Катерину Володимирівну

Штанову Зінаїду Вікторівну

Хлібченко Марину Іванівну

Гонтаренку Петру Сергійовичу

 Членам батьківського комітету групи

Наливайченко Наталії Юріївні

Манченко Дарї Олександрівні.

 

 Група середнього дошкільного віку «Зірочка»

Щербак Олені Валеріївні за допомогу в придбанні матеріалу для виготовлення обладнання та пісочниці на ігровому майданчику й активну участь ужитті групи.

Нечипоренку В’ячеславу Володимировичу, Мельникову Олександру Даниловичу в проведенні ремонту  групового приміщення та роздягальні.

Феденку Анатолію Андрійовичу за постійну   допомогу транспортом.

Скандаковим Тетяні Миколаївні та Ігорю Олександровичу, Кичці Ользі Ігорівні за допомогу у вирішенні організаційних питань та активну участь у житті групи.

Баглаєвій Людмилі Миколаївні, Горбач Вікторії Анатоліївні за активну участь у житті групи.

              

Група старшого дошкільного віку «Квіточка»

 Борищик Юлії Сергіївні за фінансування ремонтних робіт в групі;

Едель Ірині Олександрівні за виготовлення атрибутів до свята випускного; 

 Безруковій Марині Олександрівні за організацію ремонтних робіт;

 Недбай Аліні Федорівні за ремонтні роботи (фарбування стін в роздягальні);

 Нітієвській Ользі Олександрівні за активну участь щодо організаційних

питань в групі (замовлення та закупка програми "Впевнений старт", канцелярського приладдя тощо) ;

 Хоменко Ірині Олегівні  за допомогу в організаційних питаннях життя групи та садочка та  утримання мешканця живого куточка.

                 Група старшого дошкільного віку «Казочка»

Клюс Віті Володимирівні та Сергію Вікторовичу – господиням сім’ї  за випечені смачні птахи-жайворонки до свята Стрітення; за організацію ремонтних робіт у групі, зокрема у закупівлі та доставці матеріалів, необхідних для ремонту спальної кімнати, фарбування підлоги та  покращення інтер’єру групи;  за участь у ремонті каналізації;  надання допомоги під час організації навчально-виховного процесу.

      Карпенко Марині Олександрівні та Ігорю Миколайовичу – за допомогу у ремонті спальної кімнати, заміні розеток та зніманні електропроводів; за активну участь у житті групи, розвагах, виховних заходах.

      Бабіч Руслану Миколайовичу – за допомогу у підготовці до нового навчального року та виконання  ремонтних робіт групи.

      Руденко Олені Василівні за творчість, виготовлення квітів для покращення інтер’єру групи, атрибутів для розваг та свят.

 Руденко Євгену Миколайовичу - за зварювальні роботи   у відновленні пошкодженого ганку.

 Никоненко Ользі Миколаївні, за креативність і творчий підхід у  виготовленні  матеріалів, необхідних для навчально-виховного процесу, доріжки для покращення здоров’я дітей, виготовленні скульптур квітів на клумби.

Кононенко Тетяні Олександрівній, за допомогу у створенні відеоматеріалів до свят.

 

 


СУМСЬКА    МІСЬКА     РАДА

УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ І НАУКИ

вул. Харківська, 35, м. Суми, 40035, тел. факс (0542) 32-78-05

E-mail: osvita@smr.gov.ua  

 

 

03.10.2018 № 13.01-18/1511 

Керівникам закладів освіти м.Суми та батьківській громадськості

 

 

Про роботу

інклюзивно-ресурсного центру

 

         З метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, у тому числі в закладах професійної (професійно-технічної) освіти, шляхом проведення комплексної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їхнього системного кваліфікованого супроводу, в місті Суми створено Комунальну установу Інклюзивно-ресурсний центр № 1 Сумської міської ради, що знаходиться за адресою: Сумська обл., м. Суми, вул. 20 років Перемоги, 9.

         Завданням вищезазначеного центру є:

-         здійснення комплексної  психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини;

-         встановлення наявності у дитини особливих освітніх потреб;

-         розроблення рекомендацій щодо освітніх програм;

-         надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами та методичної допомоги педагогічним працівникам та батькам цих дітей.

 

     

Начальник управління освіти і науки                                   А.ДАНИЛЬЧЕНКО

 

Контактна інформація Комунальної установи Інклюзивно-ресурсного центру №1

Адреса: вул. 20 років Перемоги, школа № 3

тел. 70-19-70

Ел. пошта: irc-sumy@ukr.net

 

Графік роботи:

Понеділок - п*ятниця з 8.00 до 17.00.

 


До уваги батьків:

рішення Сумської міської ради

 
 


 

СУМСЬКА    МІСЬКА     РАДА

УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ І НАУКИ

вул. Харківська, 35, м. Суми, 40035, тел. факс (0542) 32-78-05

E-mail:  osvita@smr.gov.ua

 

НАКАЗ

 

26.12.2019                                                                                                        № 862

 

Про організацію харчування

дітей у закладах дошкільної освіти

у 2020 році

 

На виконання законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про захист населення від інфекційних хвороб», «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; Постанов Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах»  (із змінами), від 02.02.2011 № 116 «Про затвердження Порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення  податком на додану вартість» (із змінами); спільних наказів Міністерства охорони здоров’я України і Міністерства освіти і науки України від 01.06.2005 № 242/329 «Про затвердження Порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах», від 17.04.2006 № 298/227 «Про затвердження Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах» (із змінами); рішень Сумської міської ради 27.11.2019 року № 5995-МР «Про внесення змін до рішення Сумської міської ради від 28 листопада 2018 року № 4148-МР «Про затвердження міської програми «Місто Суми – територія добра та милосердя» на 2019-2021 роки» (зі змінами)», від 27.11.2019 № 5996-МР «Про затвердження програми Сумської міської об’єднаної територіальної громади «Соціальна підтримка захисників України та членів їх сімей» на 2020-2022 роки», від 18.12.2019 № 6115-МР «Про внесення змін до рішення Сумської міської ради від 21 грудня 2017 року № 2898-МР «Про встановлення вартості харчування дітей та учнів у закладах освіти м. Суми», з метою забезпечення  повноцінного харчування вихованців та дітей пільгових категорій у закладах дошкільної освіти

 

НАКАЗУЮ :

 

         1. Керівникам закладів дошкільної освіти, центрів розвитку дитини та навчально-виховних комплексів:

                                   1.1. З 02.01.2020 року забезпечити харчуванням дітей раннього віку на   суму 21 гривня, дітей раннього віку санаторних груп на суму 22 гривні, дітей дошкільного віку на  суму 25 гривень, дітей дошкільного віку санаторних груп на  суму 26 гривень в день на одну дитину.

                      1.2. Встановити розмір плати для батьків за харчування дітей у розмірі 60 відсотків від встановленої вартості харчування на день (оплату здійснювати за дні відвідування дитиною закладу освіти).

1.3. Зменшити на 50 відсотків розмір плати за харчування для батьків, які мають трьох і більше дітей.

1.4. З 02.01.2020 року організувати безкоштовне харчування для:

1.4.1. Дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім'ях.

1.4.2. Дітей-інвалідів.

1.4.3. Дітей працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов’язків.

1.4.4. Дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям».

          1.4.5. Дітей, батьки яких є захисниками України, добровольцями – захисниками України або загиблими (померлими) захисниками України.

1.4.6. Дітей, батьки яких є учасниками бойових дій на території інших держав.

1.4.7. Дітей  із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім’ї за попередній квартал не перевищує рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом України «Про Державний бюджет України».

1.4.8. Дітей, у санаторних закладах дошкільної освіти (групах) для дітей з малими й затухаючими формами туберкульозу;

1.4.9. Дітей у спеціальних та інклюзивних групах закладів дошкільної освіти, навчально-виховних комплексів;

1.4.10. Дітей у спеціальних закладах дошкільної освіти та навчально-виховних комплексах для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку.

1.5. Неухильно виконувати нормативно-правові документи щодо організації харчування дітей у закладах дошкільної освіти.

1.6. Організувати для вихованців закладів дошкільної освіти дієтичне харчування, яке передбачає зміну технології приготування страв відповідно до довідки лікаря (дієта № 5, 7, 8).

1.7. Здійснювати протягом року контроль за станом організації харчування дітей у закладі із залученням представників батьківського комітету, щомісяця обговорювати вищезазначене питання на нараді при керівникові.

1.8. Забезпечити виконання норм харчування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку   (із змінами).

1.9. Проводити щоденний контроль за якістю харчування,  дотриманням технології приготування страв, доброякісністю продуктів харчування, які приймаються до закладу, термінами і умовами їх зберігання, санітарним станом харчоблоку та транспорту, яким постачаються продукти харчування.

1.10. Приймати до закладу продукти харчування, продовольчу сировину тільки за  наявності товарно-транспортної накладної і відповідних супровідних документів, які засвідчують їх походження та якість. Не приймати в заклади освіти продукти харчування, що містять синтетичні  барвники, ароматизатори, підсолоджувачі, підсилювачі смаку, консерванти.  

1.11. Суворо дотримуватися вимог ведення документації відповідальними особами щодо здійснення харчування дітей згідно з чинним законодавством.

1.12. Забезпечити повноту і своєчасність проходження профілактичних медичних оглядів та санітарного мінімуму працівниками закладу освіти.

          1.13. Систематично аналізувати ціни в регіоні, які діють на момент поставки продукції, при укладанні договорів та порівнювати їх із середньостатистичними по місту Суми.

1.14. При рівних умовах закупівлі продуктів харчування та продовольчої сировини надавати перевагу безпосередньо  товаровиробнику.

1.15. Проводити постійно аналіз ефективності використання коштів, передбачених на харчування дітей.

    1.16. На виконання статті 30 Закону України «Про освіту» забезпечити на своїх веб-сайтах відкритий доступ до інформації про кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, про постачальників продуктів харчування, ціни на них.

1.17. Негайно інформувати управління освіти і науки Сумської міської ради про всі нестандартні випадки, які пов’язані з організацією харчування дітей.

2. Наказ управління освіти і науки Сумської міської ради від 29.08.2019     № 531 «Про організацію харчування дітей у закладах дошкільної освіти у         2019-2020 навчальному році» вважати таким, що втратив чинність з 01.01.2020 року.

3. Контроль за виконанням наказу покласти на головного спеціаліста управління освіти і науки Сумської міської ради Корж В.Г. та головного бухгалтера централізованої бухгалтерії Комарову Н. В.

 

 

Начальник управління освіти і науки                                      А.М. Данильченко

 

Корж 32-80-66

 

Комарова 32-79-90


                                                                                                

СУМСЬКА МІСЬКА РАДА

VII СКЛИКАННЯ LXVI СЕСІЯ

РІШЕННЯ

 

від  18 грудня 2019 року  № 6115 – МР

м. Суми

 

Про внесення змін до рішення Сумської міської ради від 21 грудня 2017 року      № 2898-МР «Про встановлення вартості харчування дітей та учнів у закладах освіти м. Суми»

 

З метою забезпечення повноцінного харчування вихованців закладів дошкільної освіти та дітей з особливими освітніми потребами закладів освіти м. Суми, на виконання частини 3 статті 56 Закону України «Про освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» (із змінами), керуючись статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Сумська міська рада

 

ВИРІШИЛА:

 

1. Унести зміни до рішення Сумської міської ради від 21 грудня 2017 року № 2898-МР «Про встановлення вартості харчування дітей та учнів у закладах освіти  м. Суми», а саме:

1.1. Викласти в новій редакції підпункт 1.1. пункту 1:

«1.1. Встановити вартість харчування однієї дитини на день:

- для дітей раннього віку –  21,00 гривня;

- для дітей раннього віку санаторних груп – 22,00 гривні;

- для дітей дошкільного віку – 25,00 гривень;

- для дітей дошкільного віку санаторних груп – 26,00 гривень».

1.2. Викласти в новій редакції підпункт 1.4.7. пункту 1:

«1.4.7. Дітей у санаторних закладах дошкільної освіти (групах) для дітей з малими й затухаючими формами туберкульозу; у спеціальних та інклюзивних групах закладів дошкільної освіти, навчально-виховних комплексів; у спеціальних закладах дошкільної освіти та навчально-виховних комплексах для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку».

1.3. Викласти в новій редакції підпункт 2.3. пункту 2:

«2.3. Встановити вартість триразового харчування (сніданок, обід, полуденок):

- для учнів 1-4 класів спеціальної школи (СЗЗСО СШ СМР) – 25,00 гривень;

- для учнів 5-10 класів спеціальної школи (СЗЗСО СШ СМР) – 30,00 гривень;

- для учнів спеціальних навчально-виховних комплексів №№ 34, 37 – 25,00 гривень».

2.      Рішення набирає чинності з 01.01.2020 року.

3. Організацію виконання даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради згідно з розподілом обов’язків.

Сумський міський голова                                                                 О.М. Лисенко


СУМСЬКА    МІСЬКА     РАДА

УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ І НАУКИ

вул. Харківська, 35, м. Суми, 40035, тел. факс (0542) 32-78-05

E-mail:  osvita@smr.gov.ua  

 

Н А К А З 

18.01.2018                                                                                                             № 23

 

Про заборону збору коштів у закладах освіти м. Суми

 

Відповідно до статті 53 Конституції України, статтей 30, 79 Закону України «Про освіту», на виконання вимог законів України «Про запобігання корупції», «Про благодійну діяльність та благодійні організації», постанови Кабінету Міністрів України від 04.08.2000 р. № 1222 «Про затвердження Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування», листа Міністерства освіти і науки України від 05.09.2013 р. № 1/9-608 «Щодо благодійних внесків», у зв’язку зі  зверненнями батьків стосовно порушень нормативно-правових актів, які регламентують діяльність закладів освіти, з метою попередження зловживань службовим становищем працівниками закладів освіти, забезпечення конституційного права громадян на доступність і безоплатність освіти, забезпечення прозорості надходження і використання благодійних та спонсорських коштів та уникнення неконтрольованих зборів коштів з батьків у закладах освіти м. Суми

 

Н А К А З У Ю:

 

1.    Заборонити збір готівкових коштів працівниками закладів освіти з батьків, учнів та вихованців для вирішення фінансових питань, пов’язаних з покращенням матеріально-технічного забезпечення, проведенням ремонтних робіт, на подарунки закладу освіти та педагогічним працівникам.

2.     Керівникам закладів освіти:

2.1. Неухильно виконувати вимоги чинного законодавства України щодо отримання, використання та обліку благодійних (добровільних) внесків від юридичних та фізичних осіб.

2.2. Прийом благодійних внесків здійснювати виключно на добровільних засадах та у безготівковій формі на рахунок «Суми за дорученням» з обов’язковим оформленням відповідної бухгалтерської документації згідно з  вимогами чинного законодавства України.

2.3. Вчителям-предметникам заборонити здійснювати будь-які  фінансові операції у закладі освіти та надавати платні освітні послуги, крім тих, які передбачені Переліком платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 р. № 796.

2.4. До 01.02.2018 розмістити цей наказ на офіційних веб-сайтах закладів освіти.

2.5. До 16.02.2018 року провести наради з працівниками закладів освіти, довести до відома під розпис цей наказ та опрацювати законодавчу базу щодо порядку отримання благодійних внесків.

2.6. До 23.02.2018 року на батьківських зборах довести наказ до відома батьківської громадськості та опрацювати чинні нормативно-правові акти щодо здійснення благодійної діяльності.

2.7. Забезпечити оприлюднення інформації та документів про свою діяльність, зазначену в статті 30 Закону України «Про освіту», кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством, на веб-сайті закладу освіти або веб-сайті уповноваженого органу Сумської міської ради.

2.8. Щорічно у травні-червні проводити звітування про використання бюджетних та благодійних коштів перед трудовим колективом та  громадськістю.

2.9. Здійснювати контроль за належним виконанням працівниками закладів освіти своїх функціональних обов’язків згідно із посадовою інструкцією та притягувати до відповідальності працівників за примусовий та незаконний збір коштів з батьків, учнів та вихованців.

3. У випадках порушення цього наказу керівників закладів освіти притягувати до відповідальності, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції» в межах повноважень.

4. Наказ управління освіти і науки Сумської міської ради від 12.02.2016                  № 117 «Про заборону збору коштів учасниками навчально-виховного процесу в навчальних закладах м. Суми» вважати таким, що втратив чинність.

5.  Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.

 

 

Начальник управління освіти і науки

Сумської міської ради                                                                   А. М. Данильченко


Батькам про "Нову українську освітню реформу"

В ЧОМУ ПЕРЕВАГА НОВОЇ РЕФОРМИ?

      Реформи в освіті у 2017 році має на меті осучаснити нинішнє навчання. Навантаження на дітей буде меншим. Діти зможуть засвоїти усю необхідну інформацію, але при цьому не будуть перенапружуватись від надмірної інформації. По суті, старша школа — це абсолютна новинка в Україні. Саме на неї потрібно покласти підготовку учнів до вступу у виші. Сьогоднішня система освіти такої можливості не дає. Разом із тим, дитина зможе отримати необхідну наукову базу знань, котра дасть базу для подальшого вибору професії. В ідеальному варіанті, як зазначають експерти, вже в старшій школі повинні з’явитись предмети із профільного навчання. Таким чином, країна буде отримувати більш підготовлених спеціалістів.

          Планується зменшити кількість дисциплін. На думку критиків не варто вводити в навчальний план аж дві іноземні мови. За сьогоднішніх умов навчання дитина не в змозі засвоїти навіть однієї із них.

 

          Ймовірно в новому навчальному році кілька предметів будуть об’єднуватись, зменшиться обсяг домашнього завдання, а також інформації, котру учням приходиться засвоювати самостійно. Лише найголовніші теми потраплять в нові підручники. Разом із тим, вони не будуть подаватись так обширно.

Раніше передбачалось, що у 2017 році Україна перейде на 12-річну освіту. Цей проведений час повинен розпреділятись таким чином:

-   4 роки на початкову освіту;

-   5 років на базову освіту;

-   3 роки на профільну школу.

 Зміни не повинні стосуватись тих дітей, котрі вже навчаються, а лише тих, хто тільки піде в перший клас. Оскільки Міністерство освіти не встигає із підготовкою нововведень, а також наштовхнулось на спротив багатьох батьків, впровадження реформи відповідно до законодавства переноситься на 2018 рік. Таким чином дітки, котрі першими спробують на собі усі переваги та недоліки нової системи освіти у вересні 2022 року отримають базову освіту. Школу закінчать вони в 2035 році.

Для того щоб підвищити якість освіти вже з квітня 2017 року буде створено експертну групу, котра проведе моніторинг якості освіти в початковій школі. З вересня почнеться активна підготовка до змін. Протягом 2017 року Інститути післядипломної освіти повинні розробити програми для того щоб перекваліфікувати вчителів, котрі згодом почнуть навчати дітей-першокласників.

На навчання діти повинні приходити в 6 років, а закінчуватись в 18 років. Перші 2 класи повинні бути перехідними, як їх ще називають адаптаційними. Діти не будуть виконувати домашні завдання, а самі уроки повинні проходити в ігровій формі.

         Другий етап навчання — 3-4 класи. Протягом цього періоду діти повинні засвоїти основи (“ази”) навчання, тобто навчитись вдало читати, писати, рахувати.

          Основна школа так само повинна мати 2 класи адаптаційні (5-6 клас).

7-9 клас — період, протягом котрого людина сама повинна засвоїти основні предмети.

         Після завершення 9-го класу на дитину чекає зовнішнє незалежне оцінювання. Поки що його проходять лише випускники 11-х класів.

Далі дитина, котра планує в майбутньому отримувати вищу освіту, повинна навчатись в академічних ліцеях. Ті ж, хто не планує продовжувати навчання у вишах, переходять в профільні навчальні заклади, де навчаються ще 3 роки.


Відповіді на запитання щодо захисту прав громадянина України




Дорожня карта щодо реалізації прав на пільги

 

Сумська міська рада

 

Учаснику

антитерористичної операції

 

Дорожня карта щодо реалізації прав на пільги

 

 

 

Суми 2015

 

 

Управління соціального захисту населення Сумської міської ради

м. Суми, вул. Харківська, 35

 

Пільги на житлово-комунальні послуги

Учасникам антитерористичної операції, які беруть безпосередню участь в її проведенні, та членам їх сімей за рахунок коштів міського бюджету надаються 100-відсоткові пільги на житлово-комунальні послуги, а саме, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, вивіз твердих побутових відходів та рідких нечистот, водопостачання та водовідведення в межах середніх норм споживання.

Учасники антитерористичної операції, які отримали статус «Учасник бойових дій», та члени їх сімей відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» мають право на 75-відсоткову знижку плати за користування житлово-комунальними послугами за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, а саме, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, гаряче та холодне водопостачання, водовідведення, опалення, газопостачання, електропостачання, вивіз твердих побутових відходів та рідких нечистот, користування телефоном в межах середніх норм споживання.

У разі отримання посвідчення «Учасника бойових дій» учасник антитерористичної операції, який продовжує виконувати службові обов’язки в зоні антитерористичної операції, та члени його сім’ї мають право отримувати пільги за рахунок як міського, так і державного бюджету.

З питань оформлення пільг на житлово-комунальні послуги мають звертатись за адресою:м. Суми, вул. Харківська, буд. 35, праве крило, другий поверх, каб. 225-228,                 т. 32-62-12, 32-76-01.

Забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації

Учасники антитерористичної операції з питання забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації за наявності медичних показань, а саме: протезно-ортопедичними виробами, засобами для пересування, спеціальними засобами для самообслуговування та догляду, особистої рухомості, підйому, меблями оснащенням та спеціальними засобами для спілкування та обміну інформацію, мають право звернутись за адресою: м. Суми,            вул. Харківська, буд. 35, праве крило, перший поверх, каб.122, тел. 32-75-60.

Забезпечення путівками на санаторно-курортне лікування

Учасники антитерористичної операції з питання забезпечення путівками на санаторно-курортне лікування (за наявності статусу та посвідчення «Інвалід війни», «Учасник бойових дій») мають право звернутись за адресою: м. Суми, вул. Харківська, буд. 35, праве крило, перший поверх, каб.124, тел. 36-91-55.

Підставою для отримання путівки є такі документи:

-      заява та медична довідка лікувальної установи за формою 070/о щодо необхідності лікування.

 

Оформлення грошової компенсації за невикористану санаторно-курортну путівку

Учасники антитерористичної операції з питання оформлення грошової компенсації за невикористану санаторно-курортну путівку (за наявності статусу та посвідчення «Інвалід війни») мають право звернутись за адресою: м. Суми, вул. Харківська, буд. 35, праве крило, перший поверх,каб.124, тел. 36-91-55.

 

Управління освіти та науки Сумської міської ради

м. Суми, вул. Харківська,  35

 

Для дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції (на період перебування в зоні АТО) та дітей, загиблих батьків під час проведення антитерористичної операції  здійснюється організація харчування за рахунок коштів міського бюджету (безкоштовно).

 Для забезпечення безкоштовним харчуванням дітей дошкільного віку та безоплатними обідами дітей шкільного віку до адміністрації навчального закладу подаються наступні документи:

- заява, в якій заявник зазначає, що попереджений про відповідальність за достовірність поданої інформації та про необхідність надання даних щодо завершення терміну перебування в зоні проведення АТО;

- довідка, яка засвідчує факт перебування учасника антитерористичної операції в зоні проведення антитерористичної операції (для учасника АТО) або документ, який підтверджує право на пільги (для членів сім’ї загиблого під час проведення антитерористичної операції);

-  копія свідоцтва про народження дитини.

        

Для довідки:

Діти військовослужбовців Збройних Сил України, інших військових формувань, працівників правоохоронних органів, які загинули під час виконання службових обов’язків, та особи, яким надано таке право відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» мають такі права:

-          зарахування поза конкурсом на місця, забезпечені державним замовленням до професійно – технічних та вищих навчальних закладів України;

-          надання місць у загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладах і дитячих оздоровчих таборах у першочерговому порядку;

-          першочергове зарахування до вищих навчальних закладів осіб, яким відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» надано таке право при вступі до вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів.

-           

Сумський міський об’єднаний військовий комісаріат

м.Суми, вул. Г.Кондратьєва, 157 т. 22 21 84

 

Отримання статусу учасника АТО

Щоб отримати статус учасника АТО, необхідно звернутися до військкомату, який повинен надати посвідчення на пільги для військовослужбовця.

При собі треба мати такі документи:

-          Паспорт;

-          Довідку з місця проживання;

-          Медичний документ;

-          Військовий квиток (з відміткою про перебування в зоні АТО);

-          Наказ командира військової частини, засвідчений Гербовою печаткою. В наказі повинно бути вказано, де саме знаходилась людина, в який період часу, які дії виконувала і у якому статусі.

 

Для довідки:

Прийом представника військового комісаріату здійснюється також в Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) за адресою: м.Суми, вул. Горького, 21 (1 поверх).

 

Сумський міський центр зайнятості населення

м.Суми, вул. Баумана, 45, т.60 15 22

У центрі зайнятості Вам допоможуть:

-          знайти роботу – тимчасову або постійну;

-          взяти участь у громадських або інших роботах тимчасового характеру;

-          пройти професійну підготовку, перепідготовку або підвищити свою кваліфікацію;

-          отримати одноразову допомогу з безробіття для започаткування підприємницької діяльності;

-          отримати статус безробітного та матеріальну допомогу на випадок безробіття;

-          оволодіти технікою пошуку роботи.

Відділ охорони здоров’я Сумської міської ради

м.Суми, вул.Горького,21 т. 700659

 

Відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у редакції від 10.02.2015 особи, які мають статус учасника бойових дій, та прирівняні до них особи (сім’ї загиблих) мають право на такі пільги при обслуговуванні у лікувально-профілактичних закладах міста:

          -  першочергове обслуговування  в  лікувально-профілактичних закладах, аптеках та першочергову госпіталізацію:

          -  щорічне медичне обстеження і диспансеризацію із залученням необхідних спеціалістів;

-  безкоштовне    одержання   ліків,   лікарських   засобів, імунобіологічних  препаратів  та  виробів медичного призначення за рецептами  лікарів;

          -  першочергове  безкоштовне  зубопротезування  (за   винятком протезування з дорогоцінних металів).

           При необхідності санаторно-курортного лікування будуть оформлятися форми 70/о.

Демобілізованим учасникам АТО та членам їх сімей проводиться  комплексний медичний огляд у поліклініках міста з визначенням подальшої потреби в амбулаторному та стаціонарному лікуванні, у всіх видах протезування.

            Учасники антитерористичної операції та члени їх сімей можуть звертатися за наданням психологічної допомоги до психологів Сумської міської клінічної лікарні №5 або психотерапевтів Сумської міської клінічної лікарні №5, Сумської міської клінічної лікарні №4, Центру первинної медико-санітарної допомоги №3 м.Суми.

В поліклініках міста ведуть прийом реабілітологи.

 

 

 

Правове управління Сумської міської ради

Надання безоплатної юридичної допомоги здійснюється щовівторка та щочетверга з 17:00 до 19:00в приміщенні Центру надання адміністративних послуг за адресою: м.Суми, вул. Горького, 21 (1 поверх).

Головне управління Пенсійного фонду України у Сумській області

м.Суми, вул.Пушкіна,1 т. 66 00 20, 679 899

Призначення пенсії:

Пенсія по інвалідності – учасникам антитерористичної операції:

-          інваліди війни І групи – 100 %;

-          інваліди ІІ групи – 80 %;

-          інваліди ІІІ групи – 60 %;

-          іншим інвалідом І групи- 70 %;

-          ІІ групи – 60 %;

-          ІІІ групи – 60 %.

Для призначення пенсії по інвалідності надаються:

-          Копія паспорту (1,2,10,11 стор)

-          Копія довідки реєстраційного номера облікової картки платника податків заявника;

-          Довідка про розмір грошового забезпечення за останні 24 місяці перед звільненням;

-          Військово – медичні документи про стан здоров’я звільненої особи;

-          Довідка МСЕК про визнання особи інвалідом;

-          Довідка АТ «Ощадбанк» або інший документ, що підтверджує відкриття рахунку, назву та номер відділення АТ «Ощадбанк».

 

Пенсія у разі втрати годувальника – непрацездатним членам сімей загиблих учасників антитерористичної операції:

-          70 % грошового забезпечення загиблого (померлого) годувальника на одного непрацездатного члена сім’ї;

-          90% грошового забезпечення, якщо на утриманні загиблого (померлого) годувальника перебували двоє і більше членів сім’ї.

Для призначення пенсії по втраті годувальника надаються :

-          Заява про призначення пенсії;

-          Копія паспорту (1,2,10,11 стор);

-          Копія довідки реєстраційного номера облікової картки платника податків заявника;

-          Копія свідоцтва про смерть годувальника;

-          Копія свідоцтва про шлюб;

-          Довідка уповноважених органів з місця реєстрації (проживання);

-          Довідка АТ «Ощадбанк» або інший документ, що підтверджує відкриття рахунку, назву та номер відділення АТ «Ощадбанк»;

-          Довідка атестат з пенсійного фонду України за місцем проживання про припинення виплати пенсії за іншим законом.

-           

Важливо:

Документи для призначення пенсій подаються до головного управління пенсійного фонду через уповноважені структурні підрозділи силових міністерств та відомств, якими був мобілізований військовослужбовець (обласний військовий комісаріат, управління Міністерства внутрішніх справ в Сумський області, Державно прикордонна служба України та інші)

 

Координаційний центр

 з питань організації надання благодійної допомоги Збройним Силам України, Державній прикордонній службі України

та Національній гвардії України у м.Суми

м.Суми, пл.Незалежності, 2  т. 63 28 88

Робота здійснюється з понеділка по п’ятницю з 8:00 до 17:00, перерва з 12:00 до 13:00.

 

Сумський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді

м.Суми, вул. Н.Холодногірська, 10, т. 700 609

 

Вивчення  потреб сімей учасників антитерористичної операції та визначення видів соціальних допомоги, яких вони потребують; соціальний супровід.

 

Комунальна установа «Агенція промоції «Суми»

м.Суми, вул. Соборна, 27 т. 67 98 39

Робота психолога:

-          заняття з арт – терапії з дружинами та дітьми військовослужбовців;

-          індивідуальні консультації.

 

Громадська організація

 «Асоціація фахівців з подолання наслідків психотравмуючих подій»

м.Суми, вул.Кузнечна, 2

 

Психологічний супровід військових та членів  їх родин:

-          індивідуальні консультації психолога та психотерапевта;

-          терапія пост травматичного стресового розладу (ПТСР);

-          групи підтримки для бійців, що повернулись з зони бойових дій;

-          групи підтримки для жінок та дітей, що є членами сімей учасників АТО;

-          супровід членів сімей загиблих, в тому числі по телефону;

-          індивідуальна та групова робота з пораненими в шпиталях.

Отримати довідку, записатись на консультацію або на участь в групі підтримки в м. Суми можна за телефонами:(095) 51-78-303 (098) 36-36-702

 

Громадська організація

Центр соціально – правової допомоги учасникам бойових дій та антитерористичної операції

м.Суми, вул.Антонова, 2 т. 76 70 26

Надання юридичної консультації:

вт.10:00 – 12:00, чт. 16:00 – 18:00

Отримати довідку, записатись на консультацію в м. Суми можна за телефонами:(095) 517-74-61,  (067) 543-52-93

 

Громадська  організації «Агенція міського розвитку»,

волонтерська організація «Самооборона Сумщини»

 

Контактні телефони:  (095) 606 31 17

 

Благодійна організація

«Благодійний фонд підтримки військовослужбовці Сумського артилерійського полку та членів їх сімей»

Контактні телефони: 78-15-27, 22- 22- 06, (050) 198 83 13, (063) 218 – 74 57

Благодійний фонд «SagaCitas»

 

Контактні телефони: 76 70 24, (097) 465 43 16.

 

Збір речей для військовослужбовців,

що знаходяться в зоні проведення АТО

 

Контактні телефони: (050)199 23 13

 

Громадський фонд «Суми»

м.Суми, вул.Покровська,6

Контактні телефони: (066)280 49 43

 

Гарячі лінії:

Міноборони

(044) 454-43-37

Генштаб ЗСУ

(044) 454-44-51

Надання медично-консультативної

 та психологічної допомоги.

044) 520-07-64

Штаб АТО

044 503 05 21

 

  

КОРИСНІ ТЕЛЕФОНИ:

Пожежна допомога

101, 22 52 05

 

Міліція (черговий)

102, 611 627, 33 12 26

 

Швидка медична допомога (міська)

103, 220 578

 

Аварійна служба газової мережі

104, 619 627

 

Ремонтна служба газових приладів

 

1500

Аварійна служба ліфтів

61 00 25

 

Сервісний центр ВАТ «Сумиобленерго» (аварійна)

1505, 65 96 59

Служба «0-80»

15-80, 62 08 55, 62 08 26

Травпункт для дорослих

 

620 133

Травпункт для дітей

 

241 923

 

Довідник про соціальні гарантії учасникам антитерористичної операції складено відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», Указу Президента України «Про додаткові заходи щодо соціального захисту учасників антитерористичної операції».

 

У довіднику розміщені матеріали, надані упорядниками: управлінням соціального захисту Сумської міської ради, управління освіти та науки Сумської міської ради, відділом охорони здоров’я Сумської міської ради, Сумським обласним центром зайнятості, Головним управлінням пенсійного фонду України у Сумській області, громадськими організаціями станом на    20 квітня 2015 року.


Про фото та відеозйомку

Стаття 307.

Захист інтересів фізичної особи при проведенні фото-, кіно-, теле- та відеозйомок

     1. Фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода особи на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку припускається, якщо зйомки проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру.

     2. Фізична особа, яка погодилася на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, може вимагати припинення їх публічного показу в тій частині, яка стосується її особистого життя. Витрати, пов'язані з демонтажем виставки чи запису, відшкодовуються цією фізичною особою.

3. Знімання фізичної особи на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, в тому числі таємне, без згоди особи може бути проведене лише у випадках, встановлених законом.

Коментар:

     1. Коментована стаття передбачає захист інтересів фізичної особи при проведенні фото-, кіно-, теле- та відео зйомки. Дане положення є суттєвою гарантією реалізації багатьох особистих немайнових прав: права на індивідуальність (ст. 300 ЦК України), права на особисте життя (ст. 301 ЦК України), права на повагу до гідності та честі (ст. 297 ЦК України), права на недоторканість ділової репутації (ст. 299 ЦК України) тощо.

     Під поняттям "фото-, кіно-, теле-, чи відео зйомка" слід розуміти процес фіксації фактів на відповідний фото-, кіно-, теле-, чи відеоносій. Оскільки процес відповідної зйомки може суттєво порушувати певні особисті немайнові права фізичної особи, то законодавець визначає, що фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. При цьому, законодавець виходить з того, що згода фізичної особи може виражатись як у письмовій так і в усній формі, в тому числі і шляхом конклюдентних дій. Конкретна ж форма повинна бути обумовлена обставинами, при яких провадиться відповідна зйомка. Але в будь-якому випадку, така згода на проведення фото-, кіно-, теле-, чи відео зйомки фізичної особи повинна бути отримана до моменту початку зйомки.

     Проте, в окремих випадках згода особи на зйомку презюмується, тобто фізична особа вважається такою, що погодилась на зйомку, аж поки вона не виразить своє заперечення щодо цього. До таких випадків презумпції згоди на знімання фізичної особи на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку законодавець відносить зйомки, які проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру. У випадку, коли фізична особа заперечила щодо її фіксації на відповідну плівку, то зйомка повинна бути припинена, а моменти з її участю вилучені.

     З метою захисту особистих немайнових прав фізичної особи, законодавець надає можливість захисту навіть у випадку, коли вона попередньо погодилась на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку. Так зазначається, що фізична особа має право вимагати припинення її публічного показу в тій частині, в якій це стосується її особистого життя. Це означає, що наприклад, коли відзнятий цикл передач про відому людину, в одній з яких він поширив інформацію, яка стосується його особистого життя, а потім передумав щодо оприлюднення цієї інформації, то він вправі вимагати від відповідної телерадіокомпанії вилучення даної частини інтерв'ю з передачі.      Ідентичний правовий режим поширюється законодавцем також і на випадок, коли фотографом була підготовлена виставка, окремі з фотографій якої фізична особа, що попередньо дала згоду на їх розміщення, вимагає вилучити із загальної виставки. Але зрозуміло, що сам процес демонтажу відзнятого матеріалу чи виставки є доволі тривалим та працемістким процесом. У зв'язку з цим, з метою захисту майнових інтересів особи, яка проводила відповідні зйомки за попереднім погодженням з фізичною особою, законодавець надає першій можливість вимагативід останньої відшкодування всіх витрат, що пов'язані з демонтажем запису чи виставки. До переліку витрат, що підлягатимуть відшкодуванню слід відносити як реальні збитки, так і упущений дохід, а також моральну шкоду.

     2. Законодавець здійснює також і обмеження відповідної гарантії, щодо отримання згоди фізичної особи на її зйомку на фото-, кіно-, теле-, чи відеоплівку. Так, дозволяти здійснювати непогоджену зйомку фізичної особи, в тому числі і таємну, однак лише у випадках, що прямо встановлені законом. Так, наприклад, оперативні підрозділи для виконання завдань оперативно-розшукової діяльності при наявності, передбачених ст. 6 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність", підстав мають право здійснювати візуальне спостереження в громадських місцях із застосуванням фото-, кіно- і відеозйомки (п. 11 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність").


Поради на випадок виникнення небезпечних ситуацій


ПАМ’ЯТКА

щодо першочергових дій

у разі виявлення ознак вибухового пристрою

або схожих на нього предметів

І. Характерними ознаками наявності вибухового пристрою може бути:

1. Знаходження у громадських місцях, транспорті валіз, кейсів, пакунків, коробок та інших предметів, залишених без нагляду власників.

2. Отримання адресатом поштового відправлення від невідомого відправника, наявність у відправленні явного дисбалансу, нестандартний вигляд посилочної тари.

3. Наявність у предметів характерного вигляду штатних бойових припасів, вибухових речовин, засобів або їх елементів.

4. Наявність у виявлених предметів звуку працюючого годинникового механізму, запаху бензину, газу, розчинника, хімічних речовин, диму, що виходить з предмету тощо.

5. Наявність у підозрілого пристрою елементів (деталей), що не відповідають його прямому призначенню (сигнальні лампи, світлодіоди, радіоплати, перемикачі, елементи живлення і т. ін.) або додаткового контакту з навколишніми предметами (антена, вмонтований електричний дріт, натягнутий шнур або мотузка).

6. Невідповідність маси дійсному призначенню або вигляду предмета (наприклад - вага коробки від цукерок, банки від кави, книги і т. ін.).

7. Наявність у дверях, вікнах будь-яких сторонніх предметів - закріпленого дроту, ниток, важелів, шнурів тощо;

8. Наявність стороннього сміття, свіжооштукатурених та свіжопофарбованих ділянок стін, стелі, підлоги, порушення грунту, покриття на газонах. тротуарах, та відсутності пояснень щодо їх виникнення у відповідних служб.

9. Наявність у контрольованих зонах залишеного автотранспорту, сторонніх чи нічийних приладів, механізмів, тимчасових споруд, будівельних матеріалів і конструкцій, тощо.

10. Намагання особи з предметом у руках чи у специфічному одязі, що дозволяє приховувати на тілі вибуховий пристрій, за будь-яких обставин безпосередньо наблизитися до об’єкту охорони чи маршруту нього пересування. У разі, якщо особа намагатиметься безпосередньо застосовувати підозрілий предмет, по можливості не дати їй випустити предмета з рук та використати тіло особи як екран для гасіння у разі вибуху пристрою.

Категорично забороняється самостійно проводити з підозрілим предметом будь- які дії (торкатись, нахиляти, відкривати, переміщувати, піднімати, перерізати, та ін.)

Пам’ятайте, що марна втрата часу при загрозі вибуху може призвести до людських жертв!

В усіх випадках про виявлення ознак вибухового пристрою, підозрілих предметні, осіб повідомляти за тел. 102або 235 55 18 (цілодобово) оперативного чергового УСБ України

ІІ. У разі надходження анонімного повідомлення про підготовку вибуху за телефоном:

1. Спробувати з’ясувати у особи, що телефонує, який вибуховий пристрій, де він встановлений і коли повинен спрацювати.

2. Не класти трубку на телефонний апарат.

3. Повідомити про отримане повідомлення з іншого телефонного апарату до чергової частини органів внутрішніх справ з наданням номеру телефону, на який отримано повідомлення;

4. Оглянути зазначене приміщення без евакуації персоналу. У разі невизначеності приміщення - оглянути кімнати, до яких є вільний доступ сторонніх, вміст урн для сміття, меблів, залишених пакунків, підозрілих предметів тощо.

ІІІ. У разі виявлення предмета, підозрілого на вибуховий пристрій, необхідно:

1. Обмежити доступ до приміщення, організувати його охорону.

2. Негайно доповісти безпосередньому керівнику, вказати місце знаходження предмета, час виявлення та особу, яка його виявила.

3. Забезпечити інформування чергових підрозділів МВС, СБ або ДСНС України.

4. Безумовно виконувати всі рекомендації спеціаліста - вибухотехніка, у разі підтвердження наявності ознак вибухового пристрою організувати евакуацію людей з будівлі, території.

IV. Згідно Наказу № від 29.01.2015 «Про дотримання порядку у Фінансово-правовому коледжі»

1. З 29.01.2015 року ввести пропускну систему в навчальному корпусі за адресою: вул. Пітерська, 5А (вхід в корпус):

- для студентів коледжу – по пред’явленню студентського квитка (залікової книжки);

- для штатних викладачів та штатних співробітників коледжу – по пред’явленню посвідчення;

- для сумісників – по пред’явленню посвідчення.

2. Ввести чергування кураторів та штатних співробітників з метою підтримання та здійснення заходів безпеки у місцях перебування студентів (навчальний корпус та прилегла територія).

3. Провести комплекс заходів з організації і забезпечення збереження життя та здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу у Фінансово-правовому коледжі.

4.  Постійно проводити роз’яснювальну роботу з студентами, працівниками навчального  закладу та батьківською громадою за участю співробітників Державної служби з надзвичайних ситуацій та правоохоронних органів, учасників бойових дій у зоні АТО, оперуповноваженого ВКМСД Солом’янського РУ, волонтерів щодо правил поведінки у випадку виявлення вибуховонебезпечних та підозрілих предметів.

5. Методистам, кураторам, старостам курсів і груп довести інформацію до відома студентів. Заступнику директора довести інформацію до відома співробітників і викладачів коледжу.

6. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Поводження з вибухонебезпечними предметами вимагає граничної уваги і обережності.


Для представників ромської національності

МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС ДЛЯ ПРЕДСТАВНИКІВ РОМСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОСТІ

  Правовий статус представників ромської національної меншини визначено у міжнародному та національному законодавстві України. Основні з них: Конституція України, Цивільний кодекс України, Сімейний кодекс України, Кодекс законів про працю України, Закони України «Про національні меншини в Україні», «Про вибори народних депутатів України», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про засади державної мовної політики», «Про громадські об'єднання», «Про освіту», «Про культуру», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про кінематографію», «Про свободу совісті та релігійні організації», а також Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, Конвенція про дискримінацію в галузі праці і занять, Конвенція про запобігання злочинові геноциду і покарання за нього, Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, Європейська соціальна хартія (переглянута), Рамкова конвенція Ради Європи про захист національних меншин, Європейська хартія регіональних мов або мов меншин, Конвенція про права дитини.

З врахуванням вимог статті 1 Закону України «Про національні меншини в Україні» представникам ромської національної меншини які є громадянами України та території України гарантуються рівні політичні, соціальні, економічні та культурні права і свободи, підтримує розвиток національної самосвідомості й самовиявлення.

Усі громадяни України користуються захистом держави на рівних підставах. При забезпеченні прав осіб, які належать до національних меншин, держава виходить з того, що вони є невід’ємною частиною загальновизнаних прав людини.

Громадяни України всіх національностей зобов’язані дотримувати Конституції та законів України, оберігати її державний суверенітет і територіальну цілісність, поважати мови, культури, традиції, звичаї, релігійну самобутність українського народу та всіх національних меншин.

Громадяни України, які належать до національних меншин, мають право відповідно обиратися або призначатися на рівних засадах на будь-які посади до органів законодавчої, виконавчої, судової влади, місцевого самоврядування, в армії, на підприємствах, в установах і організаціях.

Громадяни, які належать до національних меншин, вільні у виборі обсягу і форм здійснення прав, що надаються їм чинним законодавством, і реалізують їх особисто, а також через відповідні державні органи та створювані громадські об'єднання.

Інтеграція в українське суспільство ромської національної меншини на сьогодні є соціально значущим питанням.

З метою створення належних умов для захисту та інтеграції в українське суспільство ромської національної меншини, забезпечення рівних можливостей для її участі у соціально-економічному та культурному житті держави Указом Президента України від 08.04.2013 р. № 201 схвалено Стратегію захисту та інтеграції в українське суспільство ромської національної меншини на період до 2020 року.

Основними завданнями з реалізації Стратегії є сприяння правовому, соціальному захисту ромів, сприяння їх зайнятості, підвищення освітнього рівня, забезпечення охорони здоров’я ромів, поліпшення житлово-побутових умов ромів, задоволення культурних та інформаційних потреб ромів. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.09.2013 р. № 701-р затверджено Стратегію захисту та інтеграції в українське суспільство ромської національної меншини на період до 2020 року, якою визначені конкретні заходи спрямовані на інтеграцію в українське суспільство ромської національної меншини та їх виконавці.

 

 







Поради батькам


Толерантність починається з сім’ї.

"Тепер, коли ми навчилися
літати у повітрі, як птахи,
плавати під водою, як риби,
нам не вистачає лише одного:
навчитися жити на землі, як люди".

Бернард Шоу

Толерантність — ставлення до інших людей як цінності, що виражається у визнанні, розумінні та прийнятті представників інших культур; це терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки.  Толерантність особистості є суттєвим фактором соціалізації дитини і значною мірою визначає успішність її подальшого життєвого шляху. Толерантність батьків у свою чергу передбачає повагу до самобутнього внутрішнього світу дитини, віру в перемогу добрих починань у міжособистісних відносинах, відмову від методів грубого примусу й будь-яких форм авторитаризму.

У пригоді батькам стануть такі поради:

1. Будьте чесні й відкриті, з повагою ставтеся до інших, виявляйте співпереживання й співчуття. Демонструйте це діями. Ніколи не давайте негативних характеристик навіть собі, не кажучи вже про інших.

2. Підтримуйте й заохочуйте впевненість дитини в собі, у її вчинках. Людина з розвиненим почуттям власної гідності, з адекватно високою самооцінкою не потребує самоствердження за рахунок інших.

3. Розповідайте своїй дитині про традиції інших народів, свята, характерні для інших країн, важливі міжнародні дати. Шануйте традиції свого народу, але не втрачайте можливості ознайомити дитину з іншими культурами, цінностями, звичаями.

4. Намагайтеся забезпечити вашій дитині досвід спілкування з різними групами людей. Літній відпочинок, подорожі в інші країни є корисними для кожного, а дитині старшого шкільного віку можна запропонувати участь в благодійних програмах і грантах.

5. Подорожуйте з дитиною і допомагайте їй відкривати для себе багатогранний світ. Звичайно, не кожна сім’я може дозволити собі відвідати Європу, азіатські країни, Африку, але відвідування історичних куточків рідної України є доступним майже кожній родині.

6. Говоріть про відмінності між людьми з повагою. Відзначайте позитивні моменти того факту, що всі люди різні. Дітям молодшого віку потрібно пояснити, що на Землі існують інші раси й національності — з іншим кольором шкіри, волосся, розрізом очей, звичаями й особливостями побуту, мислення тощо.

7. Завжди давайте відповіді на запитання дітей, навіть якщо це буде не найкращий варіант. Розмови на «незручні» теми важливі для виховання дитини. Відповіді на кшталт «ти ще маленький» абсолютно недоречні — завданням батьків є дати відповідь у формі, доступній віку дитини. Якщо ви не готові відповісти одразу — попросіть час на роздуми і поверніться до розмови якомога швидше.

 

І головне, пам’ятайте: особистісні риси толерантної людини — це не вроджені, а набуті соціальні якості, що формуються з раннього дитинства у процесі взаємодії з сімейним (родинним) оточенням.


Поради Девіда Льюїса (американського психолога)

щодо розвитку обдарованої дитини

 

1. Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. Серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.

2. Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. Не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.

3. Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.

4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.

5. Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.

6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.

7. Показуйте дитині цікаві місця.

8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.

9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.

10. Ніколи не карайте дитину приниженням.

11. Купуйте дитині книжки за її інтересами.

12. Привчайте дитину самостійно мислити.

13. Регулярно читайте дитині чи разом з нею.

14. Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.

15. Уважно ставтеся до потреб дитини.

16. Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.

17. Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.

18. Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.

19. Хваліть дитину за навчальну ініціативу.

20. Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.

21. У заняттях дитини знаходьте гідне місце для похвали.

22. Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.

23. Допомагайте дитині бути особистістю.

24. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.

25. Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.

26. Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.

27. Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.